Zimowy trening “pod chmurką” – jak się do tego przekonać?

Co raz więcej osób zadaje mi pytania na Facebooku czy Instagramie jak ja radze sobie z zamkniętymi siłowniami. Podczas gdy siłownie są zamknięte, w domu nie bardzo jest jak poćwiczyć, a jednak wypadałoby się poruszać. Na rower za zimno, rolki po śniegu jadą dość opornie, a na inne formy aktywności niespecjalnie jest co liczyć. Czy więc uprawianie sportu zimą, szczególnie w obecnej sytuacji epidemiologicznej, gdy dostęp do obiektów sportowych jest niemożliwy lub przynajmniej znacznie utrudniony, jest skazane z góry na porażkę? Nie! Możesz przenieść trening z sali na zewnątrz i robić (prawie) dokładnie to samo, co tam… tylko trochę inaczej. Dlaczego warto ćwiczyć na świeżym powietrzu także zimą i jak się do tego przekonać (oraz przygotować)? Jak trenować?

No dobrze, z tego artykułu dowiesz się:

  • jak się ubrać aby się nie przeziębić
  • jak się przełamać do zimowego treningu na zewnątrz
  • dlaczego warto ćwiczyć na świeżym powietrzu
  • jakie ćwiczenia będą najlepsze w treningu na zewnątrz

Dlaczego nie umiemy się przełamać do zimowego treningu na zewnątrz?

Jak jest zima – musi być zimno. A jak jest zimno, to trzeba się ogrzewać. Można się przecież przeziębić, a już na pewno zmarznąć. To nieprzyjemne, a więc unikamy tego.

Zimowa aura nie sprzyja wychodzeniu z domu – niskie temperatury, silny wiatr, opady… Wszystko to sprawia, że najwygodniej siedzi się na własnej kanapie, w ciepłych skarpetkach. Najlepiej przez TV lub komputerem, no i z przekąską w ręku. Droga przyjemna i prosta… ale do tego, byś wiosną spojrzał w lustro z przerażeniem. Siłownie zamknięte, w domu ćwiczyć to tak nie bardzo, więc co pozostaje? Trening pod chmurką! W grudniu? Przecież to czyste szaleństwo! Ale w tym szaleństwie jest metoda! Jeśli coś wygląda na głupie, ale działa, to wcale nie jest głupie. Klasycznym przykładem tego jest właśnie zimowy trening na zewnątrz.

Zapewne Twoją pierwszą myślą jest to, że przecież jeśli ćwiczysz, to się spocisz – a przecież jest zimno, więc co najmniej przeziębienie murowane. Podstawą treningu pod chmurką jest więc odzież termoaktywna, która zadba o utrzymanie prawidłowej ciepłoty ciała. Trening będzie przyjemnością i nie przeziębisz się!

Dlaczego warto ćwiczyć na świeżym powietrzu także zimą?

Świeże, zimowe, chłodne powietrze doskonale pobudza i orzeźwia. Już nawet spacer z psem czy szybka przebieżka rano wokół domu sprawi, że doładujesz swoje wewnętrzne baterie w zasadzie podwójnie. 

Jednak wyskoczenie z domu w dresie, w którym normalnie chodzisz na siłownię, nie jest w tym przypadku najlepszym pomysłem. Do ćwiczeń na zewnątrz warto zaopatrzyć się w termoaktywną odzież, a przede wszystkim w taką bieliznę. 

Unikaj ubrań z bawełny! Choć jest ona przyjemna dla ciała i nie powoduje otarć w czasie ruchu, to jednak niestety nasiąka wilgocią i nie nadaje się do zimowego treningu pod chmurką. Gdy się spocisz, pod wpływem niskiej temperatury na zewnątrz ubrania szybko staną się ciężkie i zimne. To sprawia nie tylko dyskomfort, ale jest także niestety prostą drogą do przeziębienia.

Podstawa treningu pod chmurką to odpowiednie ubrania!

Największym problemem z treningiem na zewnątrz zimą jest… mentalność. Ćwiczenie pod chmurką kojarzy się z potem, zimnem i dyskomfortem. Wszystko jednak zależy właśnie od ubrań, jakie będziesz zakładać do ćwiczeń! 

Jakie zalety ma bielizna termoaktywna? Przede wszystkim dostosowuje nasze ciało do temperatury. Odprowadza wodę i nadmiar ciepła, a jednocześnie nie odczuwamy wyziębienia. W czasie ruchu, nawet intensywnego, pochłania nadmiar ciepła i wilgoci. Gdy odpoczywasz – oddaje to ciepło z powrotem, ogrzewając ciało.

Które z ćwiczeń będą dawać nam najwięcej energii? Przesłuchaj części wywiadu dla Czwórki Polskiego Radia

Jakie ćwiczenia sprawdzają się najlepiej na zewnątrz?

Zawsze na czasie i bezpieczne będą wykroki, zakroki i przysiady, czyli ćwiczenia ogólnie poprawiające motorykę ciała. W treningu na zewnątrz najlepiej wykorzystuje się ciężar własnego ciała, jednak jeśli masz ochotę poćwiczyć np. z hantelkami, nic nie stoi na przeszkodzie! Nie wiesz jak poprawnie wykonywać wykroki? Sprawdź materiał poniżej

Film pochodzi z oferty- Współpraca Online Premium

Podsumowanie

Mam nadzieję, że czasy “normalności” nadejdą szybciej niż Wszyscy przewidujemy. Warto jednak być optymistą i potrafić wykrzesać z siebie najlepsze cechy na każdej płaszczyźnie swojego życia. Trening pomoże Ci w sytuacjach stresowych. Mam nadzieję, że uświadomiłem Ci jak trenować aby nie poddawać się i każdego dnia wstawać z podniesioną głową!

Na koniec pytanie. Jak myślisz wrócimy do pełnej “normalności “sprzed pandemii?